Sidor

2010-02-15

Min kropp är mitt tempel...

...men, likt antikens en gång så ståtliga byggnader, är behovet av renovering överhängande. Taket täcker inte längre hela templets hjässa, fasadens en gång så släta yta uppvisar allt djupare sprickor och det växer mossa både här och där.

Ovanpå dessa mera tidlösa fenomen finns dessutom en antydan till tomtegrötsmidja, vilket fått mig att inse behovet av ROT-åtgärder för min lekamen (kan man förresten få ROT-avdrag för personlig tränare?).

Enligt fettprofessor Stefan Rössner är maximalt 5% av en obes människas fetma genetiskt betingad. Resten beror således på beteende (d.v.s. ätande och aktivitet, eller brist på aktivitet...). Det finns med andra ord inga hållbara bortförklaringar, utan det är dags att dra på Lejonskorna och ge sig ut i löparspåret!

Måste man verkligen springa för att gå ned i vikt? Det heter ju inte "springa ned i vikt" utan " ned i vikt"!

Å andra sidan påstod redan Arne Tammer att det räcker med en kvart om dagen, vilket onekligen låter lockande. Mot detta talar i och för sig att den självförhärligande pugilisten Paolo Roberto plagierat parollen och säljer en bok på samma tema (även om det vid närmare granskning visar sig att kvarten helst ska kompletteras med gym-pass och löpning och god kosthållning och...). 

Tammer sålde förresten sina träningsråd i form av en brevkurs - finns det fortfarande brevkurser, eller har även denna företeelse offrats på digitaliseringens altare? 

Anm: Av upphovsrättsliga skäl borde jag ange att bilden "Ge mig en kvart om dagen..." är hämtad från BODY Magagazine, men ur ett såväl logiskt som juridiskt perspektiv borde det väl vara svårt att driva en rättsprocess om "olovlig vidarebeordran av reklam", eller?
Någon som kan reda ut detta immateriellrättsdilemma?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar