Sidor

2009-11-08

Precis som Pappa vill ha det!

Med en ytterst behaglig blandning av stolthet och förnumstighet konstaterar jag att såväl avkomma som deras väna moder agerat i familjefaderns anda; inte en endaste liten sekin spenderad på onödiga slipssubstitut!

Den glädje som värmer hela mitt väsen är tudelad: för det första är jag av princip emot Fars dag-firande och dylika kommersiella jippon, och för det andra är jag inbiten motståndare till utgifter av allehanda slag. Utan de allerstädes närvarande utgifterna, hade jag inte känt mig lika tvingad att utsätta såväl kropp som tid och själ till simpelt förvärvsarbete. Vem vet vilka stordåd som samfundet går miste om, blott på grund av att min (fri-)tid beskärs av detta ständiga löneslavande?!

Det faktum att huvuddelen av mänskligheten, med en precision som vi inte lyckas förmå i något annat sammanhang, delar in tillvaron i fritid och arbetstid talar för att den senare kategorin - den tid som inte är fri - borde hållas till ett absolut minimum. Eller? Helt plötsligt ser jag den gamle landsfaderns (han som dansade med Doris) påstående att "den som är satt i skuld, är inte fri" i ett annat ljus. Han kanske inte var så dum, trots allt? Han har ju faktiskt lyckats att skaffa sig ett (nästan) riktigt jobb efter att ha upphört med sin tjänstgöring för allmänhetens bästa i allmänhet, och Partiets bästa i synnerhet. Nu finns det de som hävdar att godsägaren ägnade sig lite väl mycket åt Görans bästa de sistlidna åren, men det kan vi väl lämna därhän - så här på Alla Fäders Dag (gäller detta även avgångna "landsfäder"?).

Trots min uttalade stolthet över övriga familjemedlemmars kloka och sparsamma agerande avseende Fars Dags-presenter, känner jag ändå ett ytterst litet - men dock - styng av tvivel. Har jag blivit lurad? Hustrun uttalade nämligen att "du är väl inte min far!", när jag antydde att någon liten enkel gratifikation trots allt inte hade varit ovälkommet.

Jag vill minnas att motsvarande argument inte var tillämpligt när det senast drog ihop sig till Mors Dag, utan det var snudd på obligatoriskt att barnens moder skulle skämmas bort på valfritt sätt. Valfritt så länge det inte var gratis, i alla fall. Barnen kan dock inte använda sammma billiga undanflykt som deras moder: en liten symbolisk flaska malt-whisky kunde de väl ha kostat på sig...?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar